Adoptionsskibet

Adoptionen af Knud Rasmussen skete ved byrådets beslutning i februar 2007. Det første adoptionsbesøg blev afholdt i starten af august 2008, hvor de officielle papirer blev udvekslet. Senere har Knud Rasmussen besøgt Hanstholm i februar 2013 og 2018.

Knud rasmussen

Knud Rasmussen lægger også navn til skibsklassen, hvor der ud over nævnte også er Ejnar Mikkelsen. Der er oprindeligt planlagt bygget 3 enheder i klassen, men det er kun de to første, der er bygget indtil nu. Inspektionsskibene, som har helikopterdæk, patruljerer ved Grønland året rundt. De hævder Danmarks suverænitet, foretager fiskeriinspektion, deltager i søredningsopgaver og støtter civile myndigheder og lokalsamfundet.
År 2000 blev ubåden Sælen af Tumlerenklassen adopteret. Sælen var adoptionsskib indtil udgangen af 2004, hvor det udgik af flådens tal. Sælen blev overdraget til Tøjhusmuseet, og ligger nu som museumsskib på Holmen.

Herunder kan du se Sælen under bugsering i Hanstholm Havn.

I mange år har et af søværnets skibe været adopteret af Hanstholm kommune i samarbejde med Hanstholm-Thisted Marineforening. Fra 1978-2000 var torpedo-missilbåden Rodsteen af Villemoesklassen adopteret.

Herunder kan du se Rodsteen på besøg i Hanstholm med helikopteropvisning.

År 2000 udgik Rodsteen af flådens tal.